FAQ - Vanliga frågor

På denna sida finns några av våra vanligaste frågor, och svaren till dem. Kan du inte hitta svar på din fråga här, är du alltid välkommen att mejla till oss på support@rdhome.se

Innehåll som kan döljas

Hur gör jag en retur?

  1. Klicka på knappen "Registrera Retur & Reklamation" från våran meny nedan. Under kan du välja vad du vill returnera och ange returorsak.

  2. När du har fyllt i alla steg skickas en returfraktsedel till din mejladress. Om fraktsättet för leveransen var PostNord skickas dessutom ett SMS av oss med en QR-kod som du kan visa upp hos ett PostNord ombud. De skriver då ut returfraktsedeln åt dig på plats.

  3. Kom ihåg att packa varorna väl i originalförpackning och emballera ordentligt.

  4. Fäst returfraktsedeln väl synligt på paketet och lämna in det hos ett ombud.


  5. När vi mottagit returen, återbetalar vi motsvarande belopp, eller justera din faktura om köpet är obetalt. Returfraktkostnaden på 69 kr (mindre produkter) eller 349 kr (skrymmande produkter) justeras vid återbetalning. Återbetalning sker inom 14 dagar från att vi mottagit returen. Observera att retur av större produkter kan skilja i returkostnad.

  6. Så snart din retur är hanterad skickar vi ett bekräftelsemejl.

Hur lång är leveranstiden när jag beställer?

Leveranstiden för varor som lagerförs är 1-5 arbetsdagar. Vid semesterperioder hos våra leverantörer och helger kan leveranstiden i särskilda fall förlängas. För de varor som normalt inte finns på lager står den aktuella leveranstiden i produktinformationen.

Hur gör jag en beställning hos RD Home?

  1. Börja med att välja kategori och de produkter du är intresserad av, ange antal och eventuell variant. Dina varor läggs automatiskt i varukorgen när du trycker på knappen Lägg i varukorg. 2. Överst på sidan till höger kan du se antalet varor och den totala summan för de varor som ligger i varukorgen. Vill du se din varukorg trycker du på Till kassan/visa varukorg. 3. När du vill betala trycker du på Till kassan/visa varukorg överst till höger på sidan. Kontrollera att de varor som du vill beställa finns i listan. Vill du ta bort eller ändra antal varor i varukorgen går det bra att göra det genom att trycka på Ta bort eller Antal och sedan Uppdatera. När du kontrollerat detta trycker du på Till kassan. 4. I kassans första steg skriver du ditt namn och din adress. Här är det även möjligt att ange en annan leveransadress än din egen för din order. Därefter väljer du det leverans- och betalningssätt som du önskar. Vänligen kontrollera att dina personliga uppgifter stämmer. Därefter trycker du på knappen Beställ för att bekräfta din order. 5. I kassans sista steg får du din orderbekräftelse och ditt ordernummer. Denna information skickas även till den email-adress du har angivit.

Är det säkert att betala med kort hos RD Home?

Ja, vi använder VeriSign unika krypteringsteknologi och autensieringsprocesser som garanterar säkra transaktioner vid kortbetalningar. Du kan se att informationen som skickas genom sidan är krypterad genom att URL:en ändras till https:// och att ett gult hänglås visas i sidans högra nederkant. Dessutom använder vi oss av marknadens starkaste säkerhetscertifikat, SSL EV, som du kan se genom att adressfältet blir grönmarkerat. All kontoinformation som du anger vid beställning hos oss hanteras endast av våra betalpartners Klarna eller Stripe. Vi ber dig under inga omständigheter att förse oss med denna information via e-post.

Hur levereras de varor jag beställer?

Vid leverans av varor inom Sverige använder vi oss i första hand av Posten. Dina varor levereras till det paketombud som valdes i kassan. Du kan också välja att få leveransen med DHL för att få ditt paket levererat till annat paketombud. Vid större försändelser skickas varorna med tjänsten DHL Styckegods. Dina varor levereras hem till tomtgräns eller portuppgång. Företagskunder kan välja tjänsten DHL Paket. Leverans sker inom 1-5 dagar mellan kl. 8-16 direkt till den leveransadress som angivits vid beställningen alternativt till valt ombud. Vid leveranser utanför Sverige sker leverans i allmänhet med DHL, Bring eller UPS.

Hur hanterar RD Home mina personuppgifter?

Den information som du lämnar ifrån dig på www.rdhome.se kommer att behandlas med största respekt. RD Home kommer endast att använda dina data för att fullfölja din order, frakt, säker betalning samt, i förekommande fall, tulldeklarationer. RD Home arbetar efter en intern säkerhetspolicy som är speciellt framtagen och behandlar alla delar i företaget. En krypterad internettrafik samt Secure Socket Layer (SSL) teknik används och följs för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas effektivt i samband med köp. Kreditkortsinformation hanteras endast av finansiell institution i en säker krypterad förbindelse. All personlig information rörande betalning förstörs i direkt anslutning till att köpet är fullföljt. RD Home innehar ett digitalt säkerhetscertifikat som visar att företaget är det företag som det utger sig för att vara. Certifikatet utges av VeriSign Inc. Säkerhetsfrågorna utvärderas fortlöpande tillsammans med experter inom området.

Vad gör jag om min leverans är skadad när jag tar emot den?

Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad, anmäl då genast detta till det fraktbolag som levererat försändelsen eller till postutlämningsstället. Om dessa ej åtager sig skadeansvaret, kontakta då vår kundservice.

Vad gör jag om jag ångrar mitt köp och vill skicka tillbaka varorna?

RD Home tillämpar en ångerrätt på 30 dagar. Det innebär att du kan välja att skicka tillbaka dina varor inom 30 dagar efter det att du har fått dem levererade. För att kunna återlämna varorna måste de vara i oförändrat skick och i originalförpackning om sådan finns. Köpesumman återbetalas i sin helhet senast 14 dagar efter det att vi har fått varan åter. Om du utnyttjar din ångerrätt betalar du emellertid fraktkostnaden tillbaka till RD Home själv. Ångerrätt gäller inte för måttanpassade eller specielbeställda produkter enligt dina instruktioner.

Hur gör jag ett byte?

Om du vill byta en vara ber vi dig följa dessa steg:

1. För att få hem din nya vara lägger du en ny beställning på vår hemsida.

2. Kontakta vår Kundservice via mejl på support@rdhome.se för att få en förbetald retursedel att skicka tillbaka din oönskade vara med, kom ihåg att uppge ditt ordernummer i mejlet.

3. När vi mottagit din retur av den oönskade varan, gör vi en justering på din betalning motsvarande beloppet för varan du returnerat. Om du betalat med faktura, ber vi dig pausa den hos Klarna till dess att vi justerat den. När returen är hanterad skickar vi dig en bekräftelse på mejl.

Vilka garantier gäller när jag köper något hos er?

RD Home leverantörer erbjuder i vissa fall garantier på sina produkter. Kontakta kundservice för mer information om garanti på en specifik vara.

Kan jag avboka min order?

Om någonting gick fel kan du enkelt avboka din order genom att kontakta oss via support@rdhome.se. Du kan avboka din order fram tills att den har blivit plockad på vårat lager, därefter kommer din order att levereras och du får returnera den i stället.